Course syllabus
(2358) MICROECONOMÍA

Academic term 2024/2025

Spanish course syllabus

  1. Identification
    1. About the course
    2. Academic Term
      2024/2025
      Degree
      GRADO EN ADMINISTRACIÓN Y DIRECCIÓN DE EMPRESAS
      PROGRAMA ACADÉMICO DE SIMULTANEIDAD DE DOBLE TITULACIÓN CON ITINERARIO ESPECÍFICO DE GRADO EN ADMINISTRACIÓN Y DIRECCIÓN DE EMPRESAS Y GRADO EN DERECHO
      Course
      MICROECONOMÍA
      Code
      2358
      Year
      SEGUNDO
      SEGUNDO
      Course type
      OBLIGATORIA
      Number of groups
      6
      ECTS
      4.5
      Estimation of workload
      112.5
      112.5
      Timeline
      1º Cuatrimestre
      2º Cuatrimestre
      Languages
      Spanish
      Academic Term 2024/2025
      Degree

      GRADO EN ADMINISTRACIÓN Y DIRECCIÓN DE EMPRESAS,

      PROGRAMA ACADÉMICO DE SIMULTANEIDAD DE DOBLE TITULACIÓN CON ITINERARIO ESPECÍFICO DE GRADO EN ADMINISTRACIÓN Y DIRECCIÓN DE EMPRESAS Y GRADO EN DERECHO

      Course MICROECONOMÍA
      Code 2358
      Year SEGUNDO SEGUNDO
      Course type OBLIGATORIA
      Number of groups 6
      ECTS 4.5
      Estimation of workload 112.5 112.5
      Timeline 1º Cuatrimestre 2º Cuatrimestre
      Languages Spanish

    3. Teaching staff
      • PEÑARRUBIA BLASCO, DIEGO JOSE Professor: GRUPO 3, GRUPO 4 Group coordination: GRUPO 3 Course coordinator

        Category

        PROFESORES TITULARES DE UNIVERSIDAD

        Area

        FUNDAMENTOS DEL ANÁLISIS ECONÓMICO

        Department

        FUNDAMENTOS DEL ANÁLISIS ECONÓMICO

        Email / Personal web page / Online tutoring sessions

        diegope@um.es http://webs.um.es/diegope Online tutoring sessions:

        Phone number and office hours

        Duration:
        C2
        Day:
        Jueves
        Hours:
        16:30-17:30
        Place:
        868887913, Facultad de Economía y Empresa
        Remarks:
        C204
        Duration:
        C2
        Day:
        Jueves
        Hours:
        09:30-13:00
        Place:
        868887913, Facultad de Economía y Empresa
        Remarks:
        C204
      • BURGOS HERNANDEZ, ALBERT Professor: GRUPO BILINGÜE, GRUPO 5 Group coordination: GRUPO BILINGÜE, GRUPO 5

        Category

        PROFESORES TITULARES DE UNIVERSIDAD

        Area

        FUNDAMENTOS DEL ANÁLISIS ECONÓMICO

        Department

        FUNDAMENTOS DEL ANÁLISIS ECONÓMICO

        Email / Personal web page / Online tutoring sessions

        albert@um.es Online tutoring sessions:

        Phone number and office hours

        Duration:
        A
        Day:
        Martes
        Hours:
        17:00-19:00
        Place:
        (Sin Extensión), Facultad de Economía y Empresa
        Remarks:
        Despacho C202
      • CANDEL SANCHEZ, FRANCISCO Professor: GRUPO 1, GRUPO 4 Group coordination: GRUPO 1, GRUPO 4

        Category

        PROFESORES TITULARES DE UNIVERSIDAD

        Area

        FUNDAMENTOS DEL ANÁLISIS ECONÓMICO

        Department

        FUNDAMENTOS DEL ANÁLISIS ECONÓMICO

        Email / Personal web page / Online tutoring sessions

        fcandel@um.es Online tutoring sessions:

        Phone number and office hours

        Duration:
        A
        Day:
        Martes
        Hours:
        09:30-13:30
        Place:
        868883835, Facultad de Economía y Empresa
        Remarks:
        Despacho C1/09
        Duration:
        A
        Day:
        Lunes
        Hours:
        09:30-11:30
        Place:
        868883835, Facultad de Economía y Empresa
        Remarks:
        Despacho C1/09
      • GARCIA GARAY, LUIS Professor: GRUPO 4 Group coordination:

        Category

        PROFESORES TITULARES DE ESCUELAS UNIVERSITARIAS

        Area

        FUNDAMENTOS DEL ANÁLISIS ECONÓMICO

        Department

        FUNDAMENTOS DEL ANÁLISIS ECONÓMICO

        Email / Personal web page / Online tutoring sessions

        lumasair@um.es Online tutoring sessions:

        Phone number and office hours

        Duration:
        C2
        Day:
        Miércoles
        Hours:
        18:00-21:00
        Place:
        868883799, Facultad de Economía y Empresa
        Remarks:
        Despacho C3/06
        Duration:
        C1
        Day:
        Lunes
        Hours:
        18:00-21:00
        Place:
        868883799, Facultad de Economía y Empresa
        Remarks:
        Despacho C3/06
      • HERNANDEZ MARTINEZ, PEDRO JESUS Professor: GRUPO ITINERARIO Group coordination: GRUPO ITINERARIO

        Category

        PROFESORES TITULARES DE UNIVERSIDAD

        Area

        FUNDAMENTOS DEL ANÁLISIS ECONÓMICO

        Department

        FUNDAMENTOS DEL ANÁLISIS ECONÓMICO

        Email / Personal web page / Online tutoring sessions

        pedroj.hdez@um.es http://webs.um.es/pedroj.hdez/miwiki/doku.php Online tutoring sessions:

        Phone number and office hours

        Duration:
        C1
        Day:
        Jueves
        Hours:
        10:00-13:00
        Place:
        868883733, Facultad de Economía y Empresa B1.1.051 (C1/06 PROF. PEDRO JESÚS HERNÁNDEZ MARTÍNEZ)
        Remarks:
        Facultad de Economía y Empresa, despacho C1.06
        Duration:
        C2
        Day:
        Jueves
        Hours:
        11:00-13:00
        Place:
        868883733, Facultad de Economía y Empresa B1.1.051 (C1/06 PROF. PEDRO JESÚS HERNÁNDEZ MARTÍNEZ)
        Remarks:
        Facultad de Economía y Empresa, despacho C1.06.
        Duration:
        C2
        Day:
        Miércoles
        Hours:
        17:00-18:00
        Place:
        There are no records
        Remarks:
        Edificio Ronda de Levante

  2. Presentation
  3. This course aims to introduce students to the formal analysis and comparative understanding of the functioning of markets under competitive and non-competitive structures We begin by studying the competitive firm and then move on to the analysis of markets where sellers have market power Theory is used as a tool for shedding light on a wide range of real phenomena The theoretical results obtained are applied for solving practical questions, including numerical exercises and the analysis of everyday life examples of market developments

  4. Conditions of access to the course
    1. Incompatibilities
    2. There are no records

    3. Requirements
    4. There are no records

    5. Recommendations
    6. Students must be familiar with differential calculus and the graphing of functions This topics have been extensively covered in the subjects ¿Matemáticas para la Empresa I¿ (Mathematics for Business I) and ¿Matemáticas para la Empresa II¿ (Mathematics for Business II)

  5. Competencies
    1. Basic competencies
      • CB1: Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
      • CB2: Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
      • CB4: Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
      • CB5: Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía

    2. Degree competencies
      • CG1: Ser capaz de expresarse correctamente en la lengua castellana en el ámbito de la economía y la empresa
      • CG3: Ser capaz de gestionar la información y el conocimiento en el ámbito de la economía y la empresa, incluyendo saber utilizar como usuario las herramientas básicas en TIC
      • CG6: Ser capaz de trabajar en equipo y relacionarse con otras personas del ámbito de la economía y la empresa u otros distintos
      • CG8: Tener capacidad de análisis y síntesis
      • CG9: Tener capacidad de organización y planificación
      • CG10: Tener habilidad para analizar y buscar información proveniente de fuentes diversas
      • CG11: Tener capacidad para la resolución de problemas
      • CG16: Tener capacidad crítica y autocrítica
      • CG17: Tener capacidad de aprendizaje autónomo
      • CG23: Tener sensibilidad hacia temas medioambientales y sociales
      • CE1: Entender los fundamentos teóricos de la economía
      • CE11: Conocer las herramientas y técnicas matemáticas aplicadas a la empresa
      • CE13: Ser capaz de gestionar y administrar la empresa u organización de pequeño tamaño, entendiendo su ubicación competitiva e institucional e identificando sus fortalezas y debilidades.
      • CE19: Ser capaz de entender las instituciones económicas como resultado y aplicación de representaciones teóricas o formales acerca de cómo funciona la economía.
      • CE21: Ser capaz de aplicar al análisis de los problemas, criterios profesionales basados en el manejo instrumentos técnicos.
      • CE22: Ser capaz de analizar las consecuencias del marco institucional sobre el entorno económico empresarial.

    3. Transversal and course competencies
      • To Identify and understand the economic behavior of agents and its results in the context of non-competitive markets
      • To be able to perform a rigorous analysis of the different types of price-setting behavior when firms have market power
      • To understand the efficiency problems associated with markets
      • To propose policy measures that reduce efficiency losses
      • To propose solutions to problems in situations with strategic dependency

  6. Contents
    1. Theoretical contents
    2. Theme 1: Technology and production costs

      1.1 The long run production function: returns to scale

      1.2 Costs in the long run

      1.3 Costs in the short run

      Bib: P&R chs 6, 7; V chs 18, 20, 21

      Theme 2: The firm in a competitive market

      2.1 The competitive firm: Assumptions

      2.2 Short run equilibrium of the firm and the industry

      2.3 Long run equilibrium of the firm and the industry

      Bib: P&R ch 8; V chs: 22, 23

      Theme 3: Monopoly

      3.1 The monopolistic firm¿s decision

      3.1.1 Comparison with perfect competition

      3.1.2 Taxes under monopoly

      3.2 Multiplant monopoly

      3.3 Regulation of the monopoly

      3.4 Natural monopoly

      Bib: P&R ch10; V ch 24

      Theme 4: Monopolistic competition and price discrimination

      4.1 Monopolistic competition

      4.2 First-degree price discrimination

      4.3 Second-degree price discrimination

      4.4 Third-degree price discrimination

      4.5 Price discrimination and efficiency

      Bib: P&R ch11, 12; V ch 25

      Theme 5: Oligopoly and antitrust policy

      5.1 An Introduction to Game Theory

      5.2 Oligopoly: the Cournot model

      5.3 Price competition in oligopoly

      5.4 Collusion under oligopoly

      5.5 The Stackelberg sequential equilibrium

      5.6 Oligopoly and perfect competition

      5.7 Antitrust policy

      Bib: P&R chs 13; V chs 27, 28

    3. Practical contents
      • Practical activity 1: Practice

        Problem sets to be solved at home, related to the theory covered in the lectures Their solutions are presented in class individually or in group with the help of the teacher

        Related to:
        • Theme 1: Technology and production costs
        • Theme 2: The firm in a competitive market
        • Theme 3: Monopoly
        • Theme 4: Monopolistic competition and price discrimination
        • Theme 5: Oligopoly and antitrust policy

  7. Training activities
  8. Training Activity Methodology Hours In-person
    3.1: Resolución de problemas /Estudios de caso.

    Actividades de clase práctica de aula: actividades prácticas de ejercicios y resolución de problemas, estudio de casos, aprendizaje orientado a proyectos, exposición y análisis de trabajos, debates, simulaciones, etc. Suponen la realización de tareas por parte de los alumnos, dirigidas y supervisadas por el profesor, con independencia de que en el aula se realicen individualmente o en grupos reducidos.

    18.0 100.0
    3.3: Aprendizaje orientado a proyectos / Elaboración, exposición y discusión de trabajos

    Actividades de clase práctica de aula: actividades prácticas de ejercicios y resolución de problemas, estudio de casos, aprendizaje orientado a proyectos, exposición y análisis de trabajos, debates, simulaciones, etc. Suponen la realización de tareas por parte de los alumnos, dirigidas y supervisadas por el profesor, con independencia de que en el aula se realicen individualmente o en grupos reducidos.

    2.5 100.0
    AF1: Exposición teórica / Clase magistral

    Actividades de clase expositiva: exposición teórica, clase magistral, proyección..., dirigida al gran grupo, con independencia de que su contenido sea teórico o práctico. Junto a la exposición de conocimientos, en las clases se plantean cuestiones, se aclaran dudas, se realizan ejemplificaciones, se establecen relaciones con las diferentes actividades prácticas que se realizan y se orienta la búsqueda de información.

    22.5 100.0
    AF2: Tutorías individuales o grupales

    Tutorías en grupo: sesiones programadas de orientación, revisión o apoyo a los alumnos por parte del profesor, realizadas en pequeños grupos, con independencia de que los contenidos sean teóricos o prácticos.

    2.0 100.0
    AF6: Trabajo Autónomo del alumno

    El trabajo personal del alumnado es supervisado y tutorizado en las clases prácticas y tutorías, respectivamente

    67.5 0.0
    Total 112.50

  9. Course schedule
  10. https://www.um.es/web/estudios/grados/ade/2024-25#horarios

  11. Assessment systems
  12. Identifier Name of the assessment tool Assessment criteria Weighting
    SE1 Prueba final oral y/o escrita.

    SE1: Oral and/or written final exam

    Knowledge and command of the subject, understandings of concepts, correct resolution of the proposed exercises and clarity of the explanation

    70.0
    SE2 Pruebas intermedias orales y/o escritas.

    SE2: Oral and/or written midterm exam

    Ability to analyze and solve problems and questions The mark obtained in this midterm exam will be substituted by the one achieved in the final exam, if the latter is higher

    10.0
    SE3 Seminarios, trabajos, prácticas e informes escritos y/o presentación pública de los mismos.

    SE3: Seminars, works, practices and written reports and/or their public presentation

    Ability to analyze, solve problems and questions, express concepts and having a critical attitude, all of which will be assessed taking into account the work of the student related to the practice classes

    10.0
    SE4 Procedimientos de observación del trabajo del estudiante.

    SE4: Student work observation procedures

    Assessment of the students' participation in the theory sessions including comments made or questions raised by them and their answers to questions asked by the instructor of other students in class The mark obtained in this midterm exam will be substituted by the one achieved in the final exam, if the latter is higher

    10.0

  13. Exam dates
  14. https://www.um.es/web/estudios/grados/ade/2024-25#examenes

  15. Learning outcomes
  16. Students have to acquire the ability to analyze the decisions of economic agents under perfect competition, monopoly, monopolistic competition and oligopoly, which will help them to assess the efficiency of markets and to study possible policies that can improve social welfare

  17. Bibliography
  18. Further reading

    There are no records

  19. Remarks
    • The score corresponding to the "Continuous Assessment" (SE2 + SE3 + SE4) will be kept for the three exam calls of the present academic year (January, June and July)
    • The mark obtained in the midterm exam (SE2) will be substituted by the one achieved in the final exam, if the latter is higher This also applies to SE4 but not to SE3
    • If students do not take the final exam, their grade will be "No Presentado" (No Show)
    • This course is directly linked to the following UN Sustainable Development Goals: "Affordable and Clean Energy" (No 7), "Industry, Innovation and infrastructure" (No 9) and "Responsible Consumption and Production" (No 12)

    SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

    Those students with disabilities or special educational needs may contact the Service of Attention to Diversity and Volunteering (ADYV - https://www.um.es/adyv) to receive guidance on better use of their training process and, where appropriate, the adoption of measures of equalization and improvement for inclusion, under the Rectoral Resolution R-358/2016. The treatment of information about this student body, in compliance with the LOPD, is strictly confidential.

    STUDENT EVALUATION REGULATIONS

    Article 8.6 of the Student Evaluation Regulation (REVA) provides that "except in the case of activities defined as compulsory in the teaching guide, if the student is unable to follow the continuous evaluation process due to duly justified supervening circumstances, he/she shall be entitled to take a global test".

    It is also recalled that Article 22.1 of the Student Evaluation Regulations (REVA) stipulates that "the student who uses fraudulent conduct, including the improper attribution of identity or authorship, or is in possession of means or instruments that facilitate such conduct, will obtain a grade of zero in the evaluation procedure and, where appropriate, may be subject to sanction, after opening disciplinary proceedings".