Course syllabus
(2333) PRACTICUM EXTERNO

Academic term 2024/2025

Spanish course syllabus

  1. Identification
    1. About the course
    2. Academic Term
      2024/2025
      Degree
      GRADO EN DERECHO
      Course
      PRACTICUM EXTERNO
      Code
      2333
      Year
      CUARTO
      Course type
      OPTATIVA
      Number of groups
      2
      ECTS
      6.0
      Estimation of workload
      150.0
      Timeline
      2º Cuatrimestre
      Languages
      English
      Spanish
      Academic Term 2024/2025
      Degree

      GRADO EN DERECHO

      Course PRACTICUM EXTERNO
      Code 2333
      Year CUARTO
      Course type OPTATIVA
      Number of groups 2
      ECTS 6.0
      Estimation of workload 150.0
      Timeline 2º Cuatrimestre
      Languages English, Spanish

    3. Teaching staff
      • CEBRIAN SALVAT, MARIA ASUNCION Group coordination: Course coordinator

        Category

        PROFESOR CONTRATADO DOCTOR TIPO A (DEI)

        Area

        DERECHO INTERNACIONAL PRIVADO

        Department

        DERECHO FINANCIERO, INTERNACIONAL Y PROCESAL

        Email / Personal web page / Online tutoring sessions

        masuncion.cebrian@um.es www.accursio.com Online tutoring sessions:

        Phone number and office hours

        Duration:
        A
        Day:
        Viernes
        Hours:
        08:00-14:00
        Place:
        868883062, Facultad de Derecho B1.3.021
        Remarks:
        El despacho es el 3.04 (Planta 3ª, Facultad de Derecho). Se accede por el ascensor que está al lado de la biblioteca jurídica. Se debe solicitar cita previa por correo electrónico a la profesora.

  2. Presentation
  3. This course allows students to acquire some initial professional experience by completing an internship at an external institution. This internship will favour the student's integration in a learning context set in a real work environment related to their degree's professional field. This internship must foster the acquisition of specific degree competences that guarantee a successful integration of the student in the world of work.

    This internship will take place at an independent institution, company, or entity and will be supervised by both an external tutor and an internal tutor (UMU staff).

  4. Conditions of access to the course
    1. Incompatibilities
    2. There are no records

    3. Requirements
    4. There are no records

    5. Recommendations
    6. No existen recomendaciones para esta asignatura.

  5. Competencies
    1. Basic competencies
      • CB1: Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
      • CB2: Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
      • CB3: Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
      • CB4: Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
      • CB5: Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía

    2. Degree competencies
      • CG2: Alcanzar las destrezas y habilidades necesarias para el futuro ejercicio de las profesiones jurídicas
      • CG3: Obtener un conocimiento suficiente de la estructura del ordenamiento jurídico nacional y comunitario y los contenidos normativos de las distintas ramas del Derecho
      • CG11: Tener capacidad de análisis y síntesis en el ámbito del Derecho
      • CG12: Estar motivado por la calidad
      • CE4: Capacidad para el manejo de fuentes jurídicas (Libro Blanco, p. 181, competencia 4)
      • CE6: Capacidad de leer e interpretar textos jurídicos (Libro Blanco, p. 181, competencia 6)
      • CE7: Capacidad de redactar escritos jurídicos (Libro Blanco, p. 181, competencia 7)
      • CE9: Capacidad de negociación y conciliación (Libro Blanco, p. 181, competencia 13)
      • CE12: Identificar y aplicar todas las fuentes jurídicas de relevancia en una cuestión concreta (competencia 5 Tuning Derecho)
      • CE13: Identificar las preocupaciones y valores sociales subyacentes en las normas y principios jurídicos.
      • CE14: Identificar los debates de actualidad y argumentar sobre ellos empleando de manera precisa el Derecho aplicable (competencia 7 Tuning Derecho)
      • CE15: Encontrar soluciones alternativas en el planteamiento de un problema o en la utilización de recursos jurídicos con diversos enfoques.
      • CE16: Identificar los aspectos de relevancia jurídica de la realidad social, económica y medioambiental (competencia sistémica 8 de los Libros Blancos Tuning)
      • CE17: Identificar y seleccionar información estadística o numérica relevante y emplearla en un informe (competencia 23 Tuning Derecho)
      • CE18: Asesorar en los diferentes ámbitos jurídicos (propuesta Informe ANECA y competencia 22 Tuning Derecho)

    3. Transversal and course competencies
      • Desarrollo de la capacidad para la identificación y/o comprensión global de los problemas jurídicos generados ante situaciones reales
      • Desarrollo de la capacidad para el análisis y síntesis de dichos problemas
      • Desarrollo de la capacidad crítica y reflexiva
      • Desarrollo de la capacidad para la resolución de tales problemas, dentro del entero ordenamiento jurídico
      • Desarrollo de la capacidad de adopción de decisiones
      • Desarrollo de la capacidad de trabajo en grupo
      • Capacidad de síntesis de lo aprendido

  6. Practical contents

    There are no records

  7. Training activities
  8. Training Activity Methodology Hours In-person
    AF3: Seminarios y/o Estudios de Casos. Exposición y discusión de trabajos

    The internships must necessarily take place in the second term, with the only exception of those students who do them as part of the "Erasmus Traineeships" programme (‘Erasmus+ Prácticas’). They have a duration of 60 hours.

    60.0 100.0
    AF5: Trabajo autónomo del estudiante

    The final report, which is mandatory, can be handed in during the June, July (or any other period that replaces it) and February sessions.

    90.0 0.0
    Total 150.00

  9. Course schedule
  10. https://www.um.es/web/estudios/grados/derecho/2024-25#horarios

  11. Assessment systems
  12. Identifier Name of the assessment tool Assessment criteria Weighting
    SE3 Informes escritos, trabajos y proyectos: trabajos escritos, portafolios... con independencia de que se realicen individual o grupalmente

    The marking of this 30% is the responsibility of the internal tutor

    30.0
    SE6 Procedimientos de observación del trabajo del estudiante: registros de participación, de realización de actividades, cumplimiento de plazos, participación en foros.

    The qualification of this 70% corresponds to the external collaborating professional

    70.0

  13. Exam dates
  14. https://www.um.es/web/estudios/grados/derecho/2024-25#examenes

  15. Learning outcomes
  16. RA1. Know the legal problems generated by real situations in daily practice. 

    RA2. Identify the legal problem underlying a particular issue from the analysis and synthesis capacity of the same 

    RA3. Identifying and solving legal problems in a systematic, critical and reflective manner 

    RA4. Select, within the entire legal system, the regulations in which the problem must be resolved. 

    RA5. Take decisions accordingly. 

    RA6. Work in a group identifying with criteria when to request help, relate and integrate. 

    RA7. Assume and synthesize a new type of learning.

  17. Bibliography
  18. Basic bibliography

    There are no records

    Further reading

    There are no records

  19. Remarks
  20. This subject is intimately related toSDG 16, "Peace, Justice and Strong Institutions"

    It is advisable to have taken all the basic and compulsory subjects

    There is the possibility of doing the internship for this subject abroad through the mobilityprogramme "Erasmus Traineeships" ("Erasmus+ Prácticas") More information at wwwumes/internacionales/and at https://erasmusumes/erasmus/erasmuspracticasalumnosiniciodo#

    SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

    Those students with disabilities or special educational needs may contact the Service of Attention to Diversity and Volunteering (ADYV - https://www.um.es/adyv) to receive guidance on better use of their training process and, where appropriate, the adoption of measures of equalization and improvement for inclusion, under the Rectoral Resolution R-358/2016. The treatment of information about this student body, in compliance with the LOPD, is strictly confidential.

    STUDENT EVALUATION REGULATIONS

    Article 8.6 of the Student Evaluation Regulation (REVA) provides that "except in the case of activities defined as compulsory in the teaching guide, if the student is unable to follow the continuous evaluation process due to duly justified supervening circumstances, he/she shall be entitled to take a global test".

    It is also recalled that Article 22.1 of the Student Evaluation Regulations (REVA) stipulates that "the student who uses fraudulent conduct, including the improper attribution of identity or authorship, or is in possession of means or instruments that facilitate such conduct, will obtain a grade of zero in the evaluation procedure and, where appropriate, may be subject to sanction, after opening disciplinary proceedings".